A Merkapt kft. másfél egy éve foglalkozik internetes kereskedelemmel és működtet webáruházat. Az eltelt idő alatt rengeteg tapasztalatot szereztünk, mind a vásárlók elvárásaival, mind az online piactéren szereplő cégek magatartásával kapcsolatban. Az alábbi történet egy internettel összefüggő vásárlásról sok tanulsággal szolgálhat mindenkinek. 

Cégünk egy régi vásárlója a napokban felhívta az egyik üzletünk vezetőjét, hogy szüksége lenne egy darálós WC-re és tudnánk-e segíteni. Természetesen tartunk az említett termékből, így megnézve az árukészletet, kollégánk közölte, hogy van raktáron Grudfos Sololift+ WC-1-es típus és még kedvezményre is számíthat a 110 ezres árból.

Valamivel később ismét jelentkezett a vásárlónk, immáron konkrét márka- és típusnévvel, kicsit elbizonytalanodva az általunk adott ár korrektségében, hogy ő az interneten a keresőbe beütve a „darálós wc” kifejezést első találatként az általunk ajánlott ár feléért talált akciós Grundfos Solollift 2 darálós WC-t.

Kellemetlen volt a szituáció és joggal tűnt furcsának a kedves vásárlónak a helyzet, aminek próbáltunk gyorsan utána járni. A nagykereskedelmi partnerünket telefonon értük utol és kérdésünkre, hogy hogyan lehetséges ilyen árkülönbség, illetve hogyan tudja valaki ilyen olcsón adni az adott terméket, miközben nekünk egy hasonló kategóriájú termék beszerzési költsége is magasan az említett vételár felett van, azt a választ kaptuk, hogy már három éve nem is forgalmazzák a Sololift 2-t és nincsenek is semmilyen kapcsolatban az interneten talált Peter’s Impex Kft.-vel.

Újabb beszélgetés következett a vásárlóval, amiben azt tudtuk tanácsolni, hogy ha ennyiért meg tudja venni a régebbi, de egyébként kiváló modellt, akkor tegye. Ő válaszul azt mondta, hogy szívesebben vásárolna tőlünk, de az interneten hirdetett termék jobban megéri még úgyis, hogy 30 km-t kell autózni érte a cég telephelyére.

Kíváncsian vártuk a folytatást…

Másnap jött is a hívás. A cég telephelyére érkezve egy szívélyes úriember fogadta a vevőt és egy kis üzletet nyitott ki és invitálta beljebb. Sokat nem kertelve közölte, hogy az interneten hirdetett Grundfos Sololift WC-ből ugyan nincsen, de tud adni egy húszezer forinttal drágább kínai modellt, ami így még mindig olcsóbb, mint a piacon lévő - és általunk is ajánlott - készülékek. 

Az ismerős vevő kis huzavona után végül megvásárolta a felajánlott WC-t, amit részben a vásárlásra már egyébként is ráfordított idővel és energiával magyarázható, részben a személyes kontaktussal, ahol az eladó érvei és jó meggyőzőképessége az adott pillanatban erősebbek voltak, mint a megfontolt vásárlói magatartás. 

A történetet hallva, természetesen egyikőnk sem csodálkozna ha később kiderülne, hogy az olcsó (ami nem is volt olyan olcsó) lett a drága választás mert a készülék meghibásodása esetén nem lenne alkatrész utánpótlás vagy szakszerviz.

Jó tanácsként azt tudjuk javasolni, hogy mindig nézzenek utána a webáruházaknak, hogy ki üzemelteti, milyen cég áll mögötte. Nem árt informálódni, hogy az adott cég mióta létezik, milyen piaci szerepet tölt be. Nem mindegy, hogy milyen tőke és kereskedelmi tapasztalat áll a kereskedés mögött, hiszen ezek a szempontok az adott cég megbízhatóságát javítja, és nem kell attól tartanunk, hogy egyik napról a másikra eltűnik a süllyesztőben. 
Természetesen legalább ilyen fontos szempont, hogy ha a későbbiekben probléma lép fel a készülékkel, van-e garanciális háttér, alkatrészellátás, szakszerviz, amelyet a bizonytalan eredetű és ismeretlen márkájú termékek esetében nagyon fontos tisztázni.

Minden kereskedő a profitból él, aki más állít az hazudik, így a meglepően olcsó termékek esetében mindig gondolkozzunk el mert valami biztos, hogy nem stimmel.